Tuur Dewilde
Pedagogisch

Een goede start op school voor kleuters
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat alle kleuters goed op school kunnen starten?
Om aan deze vraag te werken deed het Onderwijs Netwerk Antwerpen (ONA) een beroep op het Europees Fonds voor Asiel, Migratie en Integratie (AMIF).
Het Expertisecentrum Pedagogische Ondersteuning in Kinderopvang en School was partner in het project, samen met vier kleuterscholen uit de Antwerpse wijk Kiel, het Huis van het Kind, de Schoolbrug en Atlas vzw. ONA wil immers graag dat alle kleuters naar school kunnen gaan en dat gezinnen hun kleuter vlot kunnen inschrijven op school.
Hoe kunnen kleuters zich goed blijven voelen op school?
Ook na de inschrijving is het belangrijk dat ouders en kinderen zich goed blijven voelen op school.
Dat kan bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat ouders hun vragen kunnen stellen.
In Leefschool Toverbol dacht het team daarom grondig na over het belang van schoolactiviteiten voor ouders.
Ze startten koffiemomenten op.
Voor vele ouders blijkt dat laagdrempelig te zijn.
Sommige ouders vinden het moeilijk om aandacht te vragen van de leerkracht als die druk bezig is.
Het helpt wanneer de leerkracht tijd maakt en zelf vragen stelt.